Månedens virksomhedsprofil: Køkkenkultur i Nørhalne

ABSOLUT INGEN GRUND TIL AT SÆTTE LYSET UNDER EN SKÆPPE

Af: Elisabeth Viksnins

Køkkenkultur er én mands værk – skabt fordi han ikke kunne lade være og båret af solid faglighed, virketrang, umanerlig energi og evne til at skabe løsninger, som løfter både mennesker og køkkener til succes.

Uffe Kjeldgaard Truelsen – kun 40 år og med over 20 års erfaring med mad og mennesker – er, med en slidt frase, en ildsjæl – og en af slagsen, der ved hvad han vil – og gør det, plus lidt ekstra – altid. Uddannelse som kok suppleret med en AU i ledelse, en stor portion kreativitet og evne til at se løsninger har bragt ham vidt omkring.

”Sundhed og mad er tæt forbundet, siger Kost og Ernæringsforbundet på kost.dk – fordi mad kan give glæde, mad giver livsvigtig energi, mad er forudsætningen for, at vores børn kan lære og udvikle sig, og at de voksne hver dag kan yde deres bedste på jobbet”.

Kost og Ernæringsforbundet har fire mærkesager, som er deres politiske prioriteter. Det kæmper de overordnet for frem mod år 2025. Mærkesagerne er: Ernæring i samfundet, Lighed i sundhed, Klimavenlig madproduktion og Flere faglærte.

I sync og måske forud for samfundsindsatsen
Review over Køkkenkulturs og Uffe Kjeldgaard Truelsens indsatser gennem de seneste mange år (trods hans unge alder) viser, at han via undervisning, køkkenudvikling, supervision, undervisningsforløb, workshops, teambuilding + ”det løse” allerede har skabt resultater, som også rammer ind i blandt andet Kost og Ernæringsforbundets mærkesager. At Uffes indsats også er bemærkelsesværdig i forhold til flere af FN’s 17 Verdensmål er måske ganske ubevist og en helt anden sag.

Efterskoler, køkkendamer og fodboldspillere
Spørger du Idrætsefterskolen Stidsholt, Projekt Fælles Forandring (efterskolerne i Danmark), AaB A/S, Horne Efterskole, Ingstrup Efterskole eller Tolne Efterskole får du samme svar om ofte længere samarbejder/processer med Køkkenkultur og Uffe. Her er blot nogle af de tillægsord, der står i kø: ”Succes, udvikling, taknemlighed, iderigt, inspirerende og professionelt”.

Cases – kort:

Horne Efterskole genfandt begejstring og faglig stolthed
Fra 2009 – ultimo 2019 var Uffe drivkraften bag nytænkning af og en gennemgribende forandringsproces af køkkenkulturen på Horne Efterskole. Køkkendriften blev omlagt fra 0 til 90 pct. økologi – og der oparbejdedes et stærkt netværk af lokale leverandører, som stadig leverer sæsonbestemte råvarer til skolen. Det hele uden at overskride daværende budgetter.

Ekstra læring og perspektiv på livet til efterskoleeleverne
Og når der nu var ”hul igennem” til aktive og videbegærlige efterskoleelever blev der, inspireret af Uffe, gennemført en værdifuld og medmenneskelig ekstra aktivitet: ”Hornehjælp til støtte for Hus Forbi”. Horne Efterskole inviterede til fiskebord mod betaling. 200 personer deltog og Hus Forbi fik hjælp.

”Hornehjælp” har indsamlet over 1.4 mio. kroner over en 5-årig periode – og godt 5.000 personer har deltaget og bidraget til det hjertelige projekt.

AaB A/S – køkkendame på kursus og fyldte energidepoter hos spillerne
At maden er korrekt sammensat er vigtig for at kunne præstere til både træning, i kamp og i forhold til restitution. Ligeså vigtigt er det, at der bydes på varieret og spændende kost så dem, som maden laves til og for, også har lyst til at fylde energidepoterne op. Med base i Nordjylland lå det lige til højrebenet også at benytte sig af lokale råvarer. Køkkendamen, som hun kaldes, har gennemført uddannelsesforløb med Uffe og var på besøg i Uffes køkken for så at sige, at lege med maden – og lære.

Nordjyllands Idrætsefterskole Stidsholt var i knæ
Om igen at få køkkenet til at fungere – ikke mindst i relation til et optimalt og fremsynet samarbejde. Med en energisk og fagligt velfunderet inspirator blev der i samarbejdet med køkkenpersonalet skabt merværdi – blandt andet med nye ”grønne ideer”, som køkkenet fortsat arbejder efter og med. Efter ”køkkenets” ønske inviteres Uffe ofte stadig til skolen for at afholde kurser.

Fokus på det bæredygtige efterskolekøkken – webinarer
Efterskolerne i Danmark og projektet ’Fælles Forandring’ indgik samarbejde med Uffe i 2020 og i 2021. Årene huskes nok mest for mundbind, afspritning og hold afstand. Hindringer blev gjort til skamme og køkkenerne mødte en velforberedt Uffe via webinar. Overskriften var ”Fremtidens Efterskolekøkken”. Senere tændtes skærmene igen – og denne gang sad Uffe over for efterskoleeleverne for at inspirere til og drøfte udfordringen: ”Bliv bæredygtig boss i eget køkken”.

Som en ekstra krølle var Uffe TV-kok på efterskolernes on-line festival.

Se mere på: Køkkenkulturs hjemmeside

Trolden Vilgurd, om manden bag Køkkenkultur og alt det andet, han får tid til og ikke kan lade være med at udforske og blande sig i
Uffe er, som han siger, selv efterskoledreng – og har måske siden dengang haft lyst til at ”modernisere” efterskolekøkkener og inspirere til, at en efterskole også er aktiv i sommerperioden og for et publikum, der værdsætter muligheden.

”Hvad laver I om sommeren”, spurgte han Ingstrup Efterskole.

Da svaret var tæt på ”ingenting” inspirerede Uffe og trolden Vilgurd til at lave om på det. Vilgurd en madmodig trold og synonymet for Vilgurd Familiecamp, som siden 2021 har været gennemført i tre x tre sommeruger på Ingstrup Efterskole – med 150 gæster pr. sommer. 450 betalende gæster i alt, hvor skolen ellers ville ligge stille – og hvor ”indflytningsklare” værelser med eget bad dermed ikke ville have beboere.

En stor procentdel af familierne kommer fra Hovedstadsområdet – og flere familier har været med mere end en gang. Og jo – der betales for ferien fra søndag til fredag. 2 voksne og 2 børn, som I princippet bare skal komme, flytte ind, nyde livet og hinanden betaler ca. 16.000 kr. for ophold, tilbud og masser af oplevelser.

Feriegæsternes udsagn efter et ophold vidner om fornøjelse over stort set alt. Egnen, tæt på strand, havet, naturen, maden, faciliteterne, aktiviteterne og campens helhjertede øje for gæsternes velbefindende.

150 tilfredse sommergæster – flest fra Hovedstadsområdet – må alt andet lige også have effekt på indstillingen til Jammerbugt Kommunes herligheder – måske trafikken og forbrug i lokalsamfundets detailhandel og for øget kendskab til egnen i det hele taget.

”Vi laver voksenmad til camp-gæsterne”, siger Uffe
Det betyder, at voksne og børn får serveret samme menu – og det er der en mening med.

”Vilgurd er som nævnt madmodig og med et ’Madmodskort’, som alle børn og unge får – inspirerer vi til at prøve nye retter og smage – og viljen til at prøve understøttes af konkurrenceelementet. Når kortet er fyldt, er der præmie – og en markant reduceret modstand mod fremover at prøve nye retter.

”Præmien for os er, fortsætter Uffe, når forældre, ganske måbende, takker os for den maddannelse, vi har bibragt deres børn”.

En klage har Vilgurd Familiecamp dog fået: ”Det er ØV, at man ikke kan købe en T-shirt til børnene med Vilgurd på”. Men vupti – det kunne man så året efter.

På en camp vil feriegæsterne kunne møde: Campbossen/Vilgurds far og Vilgurds mor (Uffe og hans hustru Maria), 1 aktivitetsleder, op til 7 aktivitetspiloter og en kok.

Dots på Køkkenkultur

• Køkkenkultur er skabt af Uffe Kjeldgaard Truelsen i 2020
  • Køkkenkultur har opgaver andre steder i Danmark – fx for Visit Herning, Schulstad, Økologisk Landsforening, Hjørring Kommune og flere andre.
  • Uffe/Køkkenkultur er også forfatter. Pixi-bogen, som udkommer i 100.000 eksemplarer i forbindelse med Økodag 2024 (14. april), er skrevet af Uffe.
    Om Økodag: Økologisk Landsforening har siden 2005 arrangeret Økodag sammen med økologiske mejerier. Mere end to millioner danskere har gennem årene været med til at fejre, når de økologiske køer kommer ud på græs i sommerhalvåret.
  • DNA i Køkkenkultur = Økologi
  • Løfte i Køkkenkultur = Kurser af høj kvalitet - Alle får og skal have ”noget med hjem”

Dots på Uffe, familie og meninger

• Uffe sagde farvel til Horne Efterskole primo 2020
  • januar 2020 var Køkkenkultur etableret og ordrebogen fyldt
  • marts 2020 – Danmark lukkes ned og sommeren 2020 var tom og lang
  • (Nød)aktiviteter med webinarer, radio, postcast og arbejde for synlighed og kendskab Køkkenkultur. Påvirkning mens Danmark ”havde tid til at modtage budskabet” og klar til at gå i gang, når Danmark igen ”blev åben”.
  • Alle iværksættere har brug for velvillighed og gerne en mæcen, når de har taget den store beslutning og skal i gang
  • Velvillighed kunne være at tilbyde 0 kr. i leje for lokaler i nogle måneder og deltagelse i relevante kurser (gerne til lavt eller ingen gebyr).
  • Uffes store idol er hele Danmarks madmand: Claus Meyer
  • Uffe er gift med Maria – og de har tre drenge på 6, 9 og 11 år.

Kortere vej til inspiration, større netværk og værdifuld sparring

Erhvervsforeningen Jammerbugt ønsker at skabe værdi for kommunens erhvervsliv ved at agere base for et tværfagligt netværk og for arrangementer, der - ud over at tilføre ny indsigt - giver erhvervslivet mulighed for at mødes - sådan “face to face”. Det er Erhvervsforeningens vision at gøre afstanden til sparring, inspiration og udvikling kortere. Værdien i at mødes betyder, at kontakt mellem virksomhederne i hverdagen bliver naturligt - og at andre øjne på en ide kan vendes on-line eller i telefonen.

En fælles mission om at sætte fokus på tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft og nye borgere til Jammerbugt Kommune - er også Foreningens opfordring til erhvervslivet i Kommunen - og dermed base for drøftelse i regi af Erhvervsforeningen.

Erhvervsforeningens medlemsvirksomheder repræsenterer bredt erhvervslivet i Jammerbugt Kommune.

Følg os på Facebook: www.facebook.com/ErhvervsforeningenJammerbugt