Den nystartede iværksættervirksomhed Vinorage, som havde designet og udviklet deres egen innovative vinkælder, havde gennem en periode primært haft fokus på design, udvikling og produktion af deres produkt.
Derfor var der ikke for alvor kommet gang i det salg, som de to stiftere/ejerledere drømte om. De to ejerledere havde fra start af virksomheden samtidig bevidst anlagt en forsigtig strategi bl.a. på grund af at man ønskede at være selvfinansierende.
Efter et par samtaler med Vækst Jammerbugt omkring deres mentorforløb, blev det identificeret, at en mentorprofil med fokus og kompetencer i strategi, forhandling og salg måske vil kunne hjælpe med til, at udvikle virksomheden i positiv retning. Kort sagt var der brug for en profil, som kunne agere sparringspartner for de to ejerledere således der kunne blive ”trådt på speederen” og sat gang i hjulene.
Efter et kort forventningsafstemningsmøde mellem mentor og ejerlederne var der så god kemi, at man enedes om, at fortsætte drøftelserne og samarbejdet. I løbet af kort tid blev der allokeret flere ressourcer over på afsætningsdelen – herunder online markedsføring og valg/prioritering/satsning på fremtidige salgskanaler. Sidst, men ikke mindst udfærdigede man i fællesskab en strategi og retning for hele virksomhedens udvikling.
Resultatet udeblev da heller ikke – salget blev øget og der er i dag styr på alle processer i virksomheden.
”Mentoren” overgik senere i forløbet til at være virksomhedens bestyrelsesformand hvilket begge parter den dag i dag nyder godt af.