Månedens virksomhedsprofil: Vinorage

TO BRØDRE FRA BROVST HAR SKABT UNIKT PRODUKT TIL BÆREDYGTIG NYDELSE - PÅ FLERE MÅDER

Af Elisabeth Viksnins

”Før kostede det kassen at sørge for korrekt temperatur og opbevaring af god vin, siger én af brødrenes kunder – og med den nye løsning i vores nye hus, glæder vi os over en elregning på 0 kroner på vores passion”

Vin i ”et hul i jorden”
Det hele startede i 2015, da Rasmus Glindvad Kristensen sammen med sin hustru Charlotte købte forældrenes 80-er villa, som herefter skulle undergå en omfattende renovering. Mange huskøbere kender de mange efterfølgende interne samtaler om alskens ideer og ønsker til indretning, forbedringer, design og slutresultat.

Rasmus’ store ønske var at få plads til et vinkøleskab i det planlagte nye køkken. Men nej, sagde Charlotte – og argumentet var tab af skabsplads. Rasmus’ plan B var at inddrage et børneværelse til vinrum. Men også her havde Charlotte gode argumenter for nej tak.

En ide tog imidlertid form – da brødrene René og Rasmus engageret og visionært drøftede andre bud på opbevaring af vin – samtidig sørge for en mulighed, der ikke stjal plads andre steder i huset og ikke mindst sikring af korrekt opbevaring af liflige og ofte dyre dråber.

Det forlyder, at brødrenes bedsteforældre – via deres historier gennem tiderne – betød en mulig løsning. Rasmus og Rene mindes snakken om, hvordan man i gamle dage kunne bruge jordens naturlige kølighed til opbevaring af mad og drikkevarer. Selvfølgelig: Krybekældrenes fortræffeligheder på området. Måske kunne René og Ramus designe og kreere et bud på ”et underjordisk vinkøleskab”. Også her blev Charlotte inddraget – og denne gang var hun helt med på ideen.

To ihærdige smede, et firmanavn og en hjemmeside
Rasmus og René er begge klejnsmede med speciale i rustfrit stål – og stort set al fritid blev anvendt – bakket op af hjemmefronten – til at tegne, skære, bukke, svejse og teste deres allerførste vinkælder – som blev versionen med plads til 140 flasker vin.

Denne nyskabelse – midt i gulvet - blev Rasmus’ hustru præsenteret for i eget hus, da hun efter en kort rejse kom hjem. Vinkælder velplaceret i stuegulvet, i tidløst, smukt dansk design og dansk kvalitetshåndværk. Og ”glaslåget” er skabt til at må betrædes. (Red. Det tykke uv-bestandige gulvglas opfylder Glasindustriens vejledning). Styrken beskrives som ”at lade en mand på små 200 kg hoppe ned på låget fra 2 meters højde – og det holder”.

Vigtigt var også at stålkonstruktionen, som får plads ” i jorden”, skulle være absolut vandtæt. Især i de seneste år har skybrud og ubønhørligt vådt vejr betydet højere grundvand end nogensinde – og derfor en forudsætning, at VINORAGE leverer absolut vandtætte vinkældre.

Med det lovende og velfungerende udgangspunkt i version 1, gik brødrede i gang med at udtænke flere formater på ”de underjordiske vinkældre”. Sideløbende – i øvrigt ud over deres fortsatte faste job, som klejnsmede – var det tid til at give barnet et navn - og vælge medie som basis for at fortælle hele verden – i hvert fald i Danmark – at et unikt produkt var tilgængeligt for passionerede vinelskere, -kendere og -samlere.

Du kender det nok?
Godt selskab, god mad og god vin betyder ofte en rigtig god snak, gode grin og bud på gode ideer. Sådan en aften blev firmanavnet til. Med udgangspunkt i udtrykket ”Wine Storage” og initieret af Nete (hustru til René) blev VINORAGE født. Og som brødrene siger: ”Det ligger godt i munden – også i udlandet”.

Kommunikationsvejen blev en hjemmeside – som René og Rasmus selv ville stå for. De gjorde i hvert fald, hvad de kunne – og ydmygt fortælles, at spidskompetence som klejnsmed ikke nødvendigvis betyder evner til design og succesfuld oprettelse af en hjemmeside. Godt hjulpet af Nete – absolut kreativ og en dygtig fotograf – blev en enkel og bevist virkningsfuld hjemmeside OG Facebook-profil sat i gang.

De måtte kun vente ganske kort tid på effekt af kommunikationsanstrengelserne. Allerede 14 dage efter publicering kom den første bestilling. Et Facebook-opslag med den ydmyge sum af 500 kr. som boost gav vilde resultater: 400.000 visninger og 40.000 kommentarer.

Det kan afsløres, at VINORAGEs nuværende hjemmeside vinorage.dk er blevet til med eksperthjælp udefra.

Patent eller Trademark
Patenter gælder opfindelser – og lægmand ville nok sige, at patent på VINORAGEs produkter ville være naturligt. Sådan kunne det ikke blive – og den lakoniske begrundelse var: ”Kældre er allerede opfundet og det samme gælder kældre med lem”. Brødrene Glindvad Kristensen opnåede dog varemærkebeskyttelse via varemærkeregistrering – og dermed eksklusiv ret til at bruge sit navn/logo for de varer, man sælger ™ og samtidig opnåede de designbeskyttelse af VINORAGE-produkterne.

Helt op til 2.000 flasker
Siden reel start i 2017 har VINORAGE – med tanke for kundernes ønsker til størrelse og indretning - udviklet underjordiske vinkældre i flere formater og former.

Sortimentet omfatter kældre til 140, 212, 450, 600 og 700 – 1000 flasker. Eksklusive installationer, som man går ned i for at møde slaraffenland.

Mange har også valgt muligheden for at blive i stuen og trykke på en knap – hvorpå vinkælderen, som en elevator, kommer op til bruger.

Begge versioner imponerer og får stor opmærksomhed fra gæster hos ejere af VINORAGE-produkterne. Så stor, at gæster først langt senere opdager, at værterne faktisk også har installeret nyt smukt køkken.

En familie fra Struer beskriver det således:
”Ved ikke, om man kan kalde vinkælderen for husets hjerte, men det er i høj grad et vigtigt element i vores hus. Det er ”kælderen” vores gæster flokkes om. Ud over at være et overraskende designelement, er vinkælderen faktisk også et ret fint element i dagligdagen. Om aftenen giver lyset ”dernedefra” en hyggelig belysning”.

VINORAGE vinkælder med elevation findes i version til 200 flasker.

Pris på VINORAGE
Renés og Rasmus’ succesfulde iværksættereventyr er blevet bemærket vidt omkring og hædret ved flere lejligheder:

Allerede i 2018 - året efter starten - blev VINORAGE kåret som ”Årets Iværksætter” af Erhvervsforeningen Jammerbugt og Vækst Jammerbugt.

I 2020 blev de hædret af Ernst & Young som ”Entrepreneur of the Year” OG i 2023 meldte BØRSEN sig for at hylde VINORAGE for deres imponerende vækst. BØRSEN Gazellepris gives til de hurtigst voksende virksomheder i Danmark.

Fra to til seks og fra grisestald til moderne værksted
Brødrene holdt fast i deres hidtidige fuldtidsansættelser i forbindelse med starten af VINORAGE. To fuldtidsjob og rivende udvikling i stor ny iværksætterindsats- og satsning kunne dog kun forenes med en betragtelig udvidelse af døgnets timer.

De tog luft ind og sagde farvel til job som lønmodtagere – og samtidig måtte de på markedet for at finde medarbejdere til deres hurtigt voksende virksomhed. Med mangel på smede generelt besluttede Rasmus og Rene at ansætte to 16-årige gæve gutter fra Tranum, som lærlinge.

Bemandingen hos VINORAGE består i dag af Rasmus, René, to lærlinge, en arbejdsdreng og en person på kontoret – og base for virksomheden har siden slutningen af 2022 været i store, tidssvarende og moderne faciliteter på Terndrupvej i Brovst. I opstarten var en gammel grisestald udnævnt til smedeværksted.

God sparring og hjælp hele vejen
Rasmus og René Glindvad Kristensen tænker med fornøjelse tilbage på da, det hele skulle i gang – dengang i 2017. Klart at der er mange facetter og områder, som kræver indsigt og handling i forbindelse med opstart af en helt ny virksomhed. Via Jammerbugt Kommunes iværksætternetværk, Vækst Jammerbugt, fik de værdifuld rådgivning på en lang række fronter – og samtidig et mentorforløb i relation til marketing og strategi. ”En uvurderlig støtte hele vejen igennem”, medgiver de begge.

Udlandet på dagsordenen
VINORAGE har rigtig godt fat i det norske marked – og med et hav af erfaringer herfra er det besluttet at satse på udlandet. René og Rasmus har bevidst valgt at ”nøjes med” et land af gangen. I 2024 er Holland målet for VINORAGE. For som de siger: ”Hollænderne er friske, interesserede og ikke bange for at prøve nyt”. Historien fortæller, at hollænderne var de første til helhjertede at investere i den dengang ganske ukendte GPS.

VINORAGE producerer og sælger godt 100 underjordiske vinkøleskabe om året – og vigtige samarbejdspartnere er en lang række hus-firmaer og entreprenører. Som alt andet hos VINORAGE giver dette også mening, da de optimale betingelser for installation af og økonomi omkring en VINORAGE-kælder er i forbindelse med nybyggeri samt til- og ombygning.

Og vi kan til slut oplyse – til glæde for vinelskere med behov for plads til mere end 1.000 flasker - at VINORAGE også er leveringsdygtig i ”underjordiske” vinkølere med plads til 2.000 flasker. Produktet er testet, produceret og med succes installeret et par steder i Danmark.

--------

Kortere vej til inspiration, større netværk og værdifuld sparring

Erhvervsforeningen Jammerbugt ønsker at skabe værdi for kommunens erhvervsliv ved at agere base for et tværfagligt netværk og for arrangementer, der - ud over at tilføre ny indsigt - giver erhvervslivet mulighed for at mødes - sådan “face to face”. Det er Erhvervsforeningens vision at gøre afstanden til sparring, inspiration og udvikling kortere. Værdien i at mødes betyder, at kontakt mellem virksomhederne i hverdagen bliver naturligt - og at andre øjne på en ide kan vendes on-line eller i telefonen.

En fælles mission om at sætte fokus på tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft og nye borgere til Jammerbugt Kommune - er også Foreningens opfordring til erhvervslivet i Kommunen - og dermed base for drøftelse i regi af Erhvervsforeningen.

Erhvervsforeningens medlemsvirksomheder repræsenterer bredt erhvervslivet i Jammerbugt Kommune.

Følg os på Facebook: www.facebook.com/ErhvervsforeningenJammerbugt